Historie

Eerste combine MF Club 001Eerste combine MF Club 002 001

Eerste Combine MF Club Harskamp

Historie MF Club Harskamp

In 1999 waren er 5 vrienden met een gezamenlijke hobby bezig met het opknappen van een trekkertje. Alle 5 hadden ze hun hard verknocht aan het zelfde merk en type, een MF 35 .De een had een 3 cilinder de ander weer een 4 cilinder, Tefje , of een goud buikje . Maar het merk, Massy Ferguson en type 3, was de stabiele factor in deze vrienden groep. Ze deelde ervaringen, sleutel tips en bier met elkaar. Deze 5 man waren Herman de Jager, John Wups,Tino Morren, Hent Blotenburg en Rens Wups. Gezelligheid en plezier staat hoog in hun vaandel. Cees Monchouwer,  een goede vriend van deze 5 man, deed later zijn toetrede tot dit groepje Mf liefhebbers. Als eigenaar van een verzekering / assurantie kantoor  was zijn technische kennis te verwaarlozen en geen aanvulling voor deze club. Maar met zijn  organisatietalent kon Cees nog veel voor het clubje betekenen. Zo werd onder zijn bezielende leiding in oktober  2000  de MF club Harskamp opgericht. In dit zelfde jaar is er een groep Harskampers in Marienvelde naar een combine race gaan kijken. De bulderende motoren, zwarte rook, crashes en het opspattend zand  had de gemoederen zo verhit dat aan het eind van de dag verkoeling werd gezocht aan de bar van De Vergulde Leeuw in Harskamp. Het stof werd grondig weg gespoeld waarna er vol enthousiasme over de belevenissen van die dag werd verteld. Het idee was geboren …… De MF club gaat combine racen ! Er werd aan de bar al een combine gebouwd, getuned, verstevigt,  opgevoerd  en de eerste overwinning behaald. Naar een uurtje was de opwelling voorbij en ging men over tot de orde van de dag. Behalve voor één persoon : Tom de uitbater van onze stam kroeg De Vergulde Leeuw. Hij zag wel potentie in een combinerace team onder de vlag van de MF club . De volgende woensdag belde Tom met een van de leden van de MF club  met de vraag of hij een dieplader kon regelen.  Niet wetend waarvoor werd het een en ander gebeld en de vrachtauto met dieplader stond zaterdag morgen klaar. Op de vraag waarheen en wat moet er geladen worden stonden wij met grote ogen te kijken. Tom vertelde een combine voor ons te hebben gekocht en hij staat in de Noord Oost polder. Zoals zo veel ideeën geboren aan een bar zijn we die het volgend weekend weer vergeten . Maar in dit weekend vond de geboorte plaats van combinerace team de  Mf Club Harskamp .        “De Vechters van de Veluwe ”     De eerste combine was natuurlijk een Massy Ferguson. Deze moest in een winter onder een dekzeil wedstrijd klaar worden gemaakt. Zo werd er een rol kooi gemaakt, een andere stoel met 4 punt gordels gemonteerd , veel overbodige onderdelen er af gehaald , de aandrijving verandert , het motor blok na gekeken en waar mogelijk opgevoerd. Inmiddels was het leden bestand uitgebreid naar 8 man die stuk voor stuk elk vrij uurtje in de combine stak. Tot groot ongenoegen van het thuis front . Menig relatie stond onder hoge spanning. Het eerst seizoen verliep met veel vallen en opstaan. Na elke manche had het technisch team de handen vol om de combine weer op tijd klaar te krijgen voor de volgende manche. Al snel kwamen wij er achter dat dit merk niet geschikt was om mee te racen. Het daarop volgend jaar werd er gekozen voor een Clason m 103 . Deze machine was meer snelheid uit te halen en de betrouwbaarheid was veel beter. Na 2 jaar werd er weer een  Clason  m 103 wedstrijd klaar gemaakt, maar nu grondiger en met de tekortkomingen van de vorige Clason in ons achterhoofd konden we weer een grote stap vooruit maken. We reden in de top 5 en de eerste bekers vielen ons ten deel. Dit smaakte naar meer. Eind 2006 werd het technische regelement aangepast en enigszins vereenvoudigt. Hierin zagen wij de mogelijkheid om van de grond af een nieuwe machine te bouwen 100% naar eigen idee. Een simpel Scania motor blok met veel potentie, daar achter een degelijke 5 versnellingsbak en een 3 tons Daf as werden de basis. Bij van den Brink Machinebouw in Harskamp werd er een 3d tekening met bij behorende zaaglijst gemaakt van het hele chassis, rol kooi, steunen, ophangingen, aandrijflijn en bumpers. Adrie van de Velde bood aan om alles te zagen en in elkaar te lassen. De totale bouw nam ruim een jaar in beslag. De nr. 8 was geboren. Het eerst jaar hebben we gebruikt om de kinderziektes er uit te halen. Het tweede jaar om de machine 100 % betrouwbaar te maken. In het 3e jaar met de nr. 8 werd het harde werken van de afgelopen 10 jaar MF club met een eerste plaats in het Nederlands Kampioenschap beloond. Er was inmiddels ook begonnen met de nieuwbouw van een tweede combine . Met 10 jaar kennis en ervaring heeft de nr. 24 ook al een aantal landelijke titels in het kampioenschap behaald. De nr. 24 en de nr. 8 hebben hun sporen in standaardklasse combineracerij dubbel en dwars verdiend, zowel in het dames als heren klassement. De MF club heeft laten zien dat we de besten kunnen zijn in de standaard klasse . In de komende jaren gaan wij proberen om dit zelfde kunstje in de speciaal klasse te flikken .

 

 

 

 

Demo offroadday Kootwijkerbroek https://www.youtube.com/watch?v=qIuvno2Vmm4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>